Kolmen oppiaineen ekskursio

Kahdennentoista luokan arkkitehtuuri-
jakson projektissa yhdistyvät kuvataide, ekologia ja opinto-ohjaus.

Me opettajat päätimme yhdistää arkkitehtuurijakson sisältöön 12. luokan valinnaisen opinto-ohjauksen ja ympäristöekologian kurssien sisältöjä: Suuntasimme 12A-ja 12C-luokkien kanssa opintoretkelle eräänä aurinkoisena helmikuun keskiviikkona. Ensin suuntasimme bussimme Espoon steinerkouluun, jossa pääsimme kuvataideopettaja Marjukka Stenlundin johdolla tutustumaan modernin steinerkoulun arkkitehtuuriin.

Maarit Holttisen suunnittelema koulu erottuu maisemasta väriläiskänä muiden tavanomaisten talojen rinnalla; ovathan koulurakennuksen värit ja niiden vaikutus tärkeitä niin tunnelman luojina kuin oppilaan kehitystä tukevina elementteinäkin. Myös valon merkitys sisätilojen avartajana ja energiaa antavana voimana on koulun tiloissa selvästi otettu huomioon.

Bussissa retkikohteiden välillä me opettajat luennoimme opiskelijoille luonnonmukaisista ja energiatehokkaista rakennusmateriaaleista sekä matkalla näkemiemme rakennusten arkkitehtuurista - samoin kuin aurinkoenergiasta, jonka käyttö lisääntyy Suomessakin.

Toinen tutustumiskohde oli Jollaksen Snellman-korkeakoulu, jossa arkkitehtonisten ratkaisujen lisäksi saimme tutustua koulun monipuoliseen opetusohjelmaan. Tutustuimme rakennuksista erityisesti Ekoateljeehen, jonka rakennusmateriaalina on ennakkoluulottomasti käytetty mm. ekohtehokkaita savi-olkipaaleja. Mielenkiintoiset kuvataide- ja savipajatilat oli myös suunniteltu energiaa säästäviksi. Rakennuksen pohjoispuolen päreseinä on kokeilu, jossa tarkastellaan, kuinka ikivanha materiaali kestää ulkoseinäpinnoissa. 

Ekskursio vastasi hienosti niin ekoarkkitehtuuriopetuksen kuin opinto-ohjauksen tarpeita, ja opiskelijat saivat havainnollisten esimerkkien kautta käsityksen siitä, kuinka rakennuskulttuuria voi edistää luontoa kunnioittamalla ja kestävän kehityksen pohjalta.


Marita Herlevi, kuvataideopettaja

Pasi Salmela, biologian ja maantieteen opettaja, opinto-ohjaaja